Statut Fundacji Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom ich Rodzin „SOLIDARNI” – tekst jednolity z dnia 27 listopada 2014r.
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą Fundacja Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom Ich Rodzin „SOLIDARNI”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez:
- Sekretariat Służb Publicznych Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” z siedzibą w Warszawie, reprezentowany przez Przewodniczącego Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ „Solidarność”;
- Związek Zawodowy Strażaków „Florian” z siedzibą w Warszawie, reprezentowany przez Przewodniczącego Zarządu Krajowego ZZS „Florian”;
- Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa z siedzibą w Warszawie, reprezentowany przez Przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ Pracowników Pożarnictwa,
zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym nr 1575/2010 sporządzonym przez notariusza Joannę Bestyńską z Kancelarii notarialnej w Warszawie, ul. Wiejska 7, lok. 14, w dniu 2 czerwca 2010 r. działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą fundacji jest miasto Warszawa.
§ 4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 5
Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
§ 6
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§7
Fundacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Fundacja Pomocy Państwowej Straży Pożarnej „SOLIDARNI” i pieczątki podłużnej o treści zgodnej z jej nazwą i danymi identyfikacyjnymi.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 8
Celem Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej dla dobra funkcjonariuszy pożarnictwa, pracowników, emerytów i rencistów Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej w skrócie PSP, oraz członków ich rodzin, a w szczególności:
1) niesienie pomocy społecznej w formie materialnej i finansowej:
a) poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego,
b) poszkodowanym, którzy doznali trwałej lub częściowej utraty zdrowia w wyniku choroby lub wypadku,
c) wdowom (wdowcom) i dzieciom osieroconym przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby, a ich rodziny pozostają
w trudnych warunkach materialnych i życiowych,
d) osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w służbie,
2) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie upowszechniania profilaktyki zdrowotnej wśród funkcjonariuszy i pracowników PSP,
3) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie szerzenia oświaty i wspierania nauki wśród dzieci osieroconych przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby,
4) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie szerzenia idei wolontariatu,
5) działalność społeczna polegająca na podejmowaniu przedsięwzięć na rzecz popularyzacji celów Fundacji.
§ 9
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) gromadzenie środków finansowych i zasobów materialnych na rzecz Fundacji, inwestowanie tych środków oraz ich wypłacanie osobom uprawnionym;
2) działalność informacyjną polegającą na podejmowaniu przedsięwzięć na rzecz szeroko rozumianej popularyzacji celów Fundacji;
3) współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
4) organizowanie lub finansowanie pomocy prawnej poszkodowanym lub członkom ich rodzin, w sprawach odszkodowań z tytułu wypadków, utraty zdrowia lub śmierci, o których mowa w § 8 pkt 1);
5) udzielanie stypendiów i pomocy materialnej związanej z kształceniem i nauką dzieci osieroconych przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby;
6) inicjowanie i organizowanie imprez publicznych takich jak giełdy, konkursy, zbiórki;
7) sponsorowanie zakupów aparatury sprzętu rehabilitacyjnego;
8) współdziałanie z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł;
9) członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.
Majątek i przychody Fundacji
§ 10
- Majątek Fundacji stanowi:
1) jej fundusz założycielski, na który składa się wkład fundatorów w wysokości 1.050 (jeden tysiąc pięćdziesiąt) złotych wniesione gotówką przez fundatorów po 350 (trzysta pięćdziesiąt) złotych każdy,
2) inne środki pozyskane przez fundację, w tym:
- a) finansowe będące w dyspozycji Komisji zarządzającej Funduszem Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom Ich Rodzin, które zostaną przekazane na wskazane konto Fundacji w sposób i terminie ustalonym przez Radę Fundacji;
- b) przychody wynikające ze zwrotu pożyczek udzielonych przez Komisję zarządzającą Funduszem Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom Ich Rodzin, które wpłyną od pożyczkobiorców po przekazaniu środków o jakich mowa w 10 ust 1 pkt 2) lit. a), na konto Fundacji;
- c) prawo do dywidendy z umów grupowego ubezpieczenia funkcjonariuszy pożarnictwai ich rodzin w PZU SA i PZU Życie SA.
- Środki majątkowe wniesione na rzecz Fundacji nie podlegają zwrotowi.
- Środki majątkowe wniesione przez fundatorów lub inne osoby stają się własnością Fundacjiw rozumieniu przepisów o własności mienia.
§ 11
Przychody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
1) prawa do dywidendy z umów grupowego ubezpieczenia funkcjonariuszy pożarnictwa i ich rodzin w PZU SA i PZU Życie SA za rok 2009 oraz lata następne,
2) przychodów wynikających ze zwrotu pożyczek udzielonych przez fundusz, o jakim mowa w § 10 ust 1 pkt 2) lit b),
3) darowizn, spadków, zapisów;
4) dotacji i subwencji;
5) środków celowych otrzymanych od innych osób fizycznych i prawnych;
6) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
7) dochodów z majątku Fundacji;
8) odsetek i depozytów bankowych;
9) odsetki od obligacji emitowanych w Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami lub z tytułu posiadanych papierów wartościowych;
10) nawiązki.
§ 12
- Przychody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- Wsprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- Dotacje,darowizny, spadki i zapisy mogą zostać przeznaczone na zaspokojenie wszystkich potrzeb Fundacji, jeżeli ich ofiarodawcy nie określili wyraźnie sposobu ich wykorzystania.
- Zdochodów Fundacji, o których mowa w § 11 pkt 1 i 2 mogą korzystać tylko funkcjonariusze pracownicy, emeryci i renciści Państwowej Straży Pożarnej oraz członkowie ich rodzin objęci ochroną ubezpieczeniową na podstawie umów będących załącznikiem do regulaminu o którym mowa w § 17.
§ 13
- Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
1) udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji, członków Komisji Rewizyjnej lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji, Komisji Rewizyjnej lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej „osobami bliskimi”, na zasadach innych niż obowiązujące w przy udzielaniu takich pożyczek lub zabezpieczeń osobom trzecim;
2) przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji członków Komisji Rewizyjnej lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich – na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji;
4) zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą na prawach właściciela współwłaściciela, udziałowca zarządzającego lub w inny sposób mogący powodować konflikt interesów: członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji, Komisji Rewizyjnej, pracownicy Fundacji lub ich osoby bliskie.
- W wypadku podjęcia przez Fundację działań, o jakich mowa w ust 1 w stosunku do: członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji, członków Komisji Rewizyjnej lub pracowników Fundacji, a także osoby im bliskiej, członek organów Fundacji lub jej pracownik podlega wyłączeniu.
§ 14
Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie z przepisami prawa polskiego.
§ 15
Dochody uzyskane z majątku fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizacje celów statutowych oraz pokrycie niezbędnych kosztów działania Fundacji.
§ 16
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 17
Rada Fundacji wspólnie z Zarządem Fundacji zobowiązane są w terminie 21 dni od powołania Zarządu, do opracowania i przyjęcia Regulaminu zasad korzystania i przyznawania pomocy ze środków finansowych Fundacji przeznaczonych na pomoc dla poszkodowanych funkcjonariuszy pracowników Państwowej Straży Pożarnej oraz członków ich rodzin.
Organy Fundacji
§ 18
- Organami fundacji są:
- a) Rada Fundacji,
- b) Zarząd Fundacji,
- c) KomisjaRewizyj
- Członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji i Komisji Rewizyjnej nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży w sposób określony Regulaminem.
Rada Fundacji
§ 19
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z trzech członków.
- W skład Rady Fundacji, wchodzą Przewodniczący:
1) Krajowej Sekcji Pożarnictwa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”;
2) Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków „Florian”;
3) Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa.
- Pierwszymi członkami Rady Fundacji są osoby zajmujące stanowiska określone w § 19 ust. 3 w dniu powołania Fundacji.
- Rada Fundacji wybiera ze swego grona na okres jednego roku Przewodniczącego. Jedna osoba nie może zajmować stanowiska Przewodniczącego przez dwie następujące po sobie roczne kadencje.
- Kadencja Przewodniczącego Rady Fundacji upływa z dniem 01 stycznia danego roku.
- Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- Odwołanie członka Rady Fundacji i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku decyzji Fundatora, który go powołał, jednocześnie z mianowaniem nowego przedstawiciela.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje:
1) w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa,
2) śmierci członka Rady Fundacji.
- Skład osobowy Rady Fundacji ulega zmianie w razie zmiany osoby zajmującej stanowisko określone w § 19 ust 3.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie, Komisji Rewizyjnej lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Członkowie Rady Fundacji:
1) nie mogą pozostawać z członkami Zarządu Fundacji i Komisji Rewizyjnej w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia /stosunku służbowego;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego.
§ 20
Rada Fundacji zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów.
- Rada Fundacji sprawując swoje funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu specjalistów.
- Uchwały Rady Fundacji mogą być podejmowane bez odbycia posiedzenia w drodze głosowania pisemnego, o ile żaden z jej członków nie zgłosi sprzeciwu co do takiej formy głosowania.
§ 21
Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
1) nadzór nad działalnością Fundacji;
2) wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
3) ustalanie liczby członków Zarządu.
4) powoływanie i odwoływanie Prezesa, Wiceprezesów oraz członków Zarządu;
5) powoływanie i odwoływanie Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej;
6) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji, podejmowanie decyzji o zatrudnieniu pracowników Fundacji;
7) ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium;
8) ocena pracy Komisji Rewizyjnej, przyjmowanie jej corocznych sprawozdań;
9) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
10) podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji;
11) zatwierdzanie rocznych planów finansowych;
12) zatwierdzanie Regulaminu Zarządu i innych regulaminów obowiązujących w Fundacji.
§ 22
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
Zarząd Fundacji.
§ 23
- Zarząd Fundacji składa się z trzech do dziewięciu osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- W składzie Zarządu powinna być równa liczba przedstawicieli każdego Fundatora. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członek Zarządu Fundacji nie może być jednocześnie członkiem innego organu Fundacji.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
- Ogólnokrajowe organizacje związkowe działające w PSP będące Fundatorem, mogą za zgodą Rady Fundacji, w ciągu trwania kadencji dokonać zmiany swojego przedstawiciela w Zarządzie Fundacji.
§ 24
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz. We wszelkich sprawach Fundacji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Fundacji, właściwym do decydowania jest Zarząd Fundacji.
- Do zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:
1) opracowanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
2) opracowanie regulaminów;
3) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
4) wnioskowanie do Rady Fundacji w sprawie ustalania wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
5) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach określonych zadaniami Zarządu;
6) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
7) występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacja Fundacji;
8) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków;
9) przyznawanie pomocy w formie określonej w regulaminie;
10) zarządzanie środkami Fundacji i ustalania polityki finansowej;
11) zawieranie umów i porozumień w zakresie działania Fundacji;
12) uzupełnianie wykazu umów związanych z dywidendą w załączniku do Regulaminu.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności minimum 2/3 jego członków, w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu co najmniej na siedem dni przed planowanym posiedzeniem.
- Z posiedzeń Zarządu Fundacji jest sporządzany protokół.
- Zarządco roku, do dnia 30 kwietnia, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji i Komisji Rewizyjnej roczne sprawozdanie z działalności Fundacji celem uzyskania absolutorium z działalności w danym okresie rozliczeniowym (roku kalendarzowym).
§ 25
- Oświadczenia woli w imieniu Zarządu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5.000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes.
§ 26
- Prezes Zarządu Fundacji, zwołuje posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- W przypadkach nieobecności Prezesa Zarządu Fundacji, jego obowiązki przejmuje Wiceprezes Zarządu, a gdy Wiceprezesów Zarządu jest dwóch – wskazany przez Prezesa Zarządu –Wiceprezes.
§ 27
Mandat członka Zarządu Fundacji wygasa;
1) po upływie kadencji;
2) z chwilą przyjęcia rezygnacji przez Radę Fundacji;
3) z chwilą odwołania członka Zarządu Fundacji przez Radę Fundacji;
4) zmiany składu zarządu w trybie § 23 ust 5 statutu,
5) z chwilą śmierci członka.
Komisja Rewizyjna
§ 28
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Fundacji.
§ 29
Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności. Komisja Rewizyjna nie ma prawa wydawania Zarządowi Fundacji wiążących zaleceń dotyczących prowadzenia spraw Fundacji.
§ 30
- 1. Komisja Rewizyjna Fundacji składa się z trzech członków: Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza, powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- 2. Funkcję członka Komisji Rewizyjnej Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- 3. Członek Komisji Rewizyjnej Fundacji nie może być jednocześnie członkiem innego organu Fundacji.
- 4. Komisja Rewizyjna w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rad
- 5. Ogólnokrajowe organizacje związkowe działające w PSP będące Fundatorem, mogą za zgodą Rady, w ciągu trwania kadencji dokonać zmiany swojego przedstawiciela Komisji Rewizyjnej Fundacji.
§ 31
Do zadań Komisji Rewizyjnej Fundacji należy, w szczególności:
1) ocena sprawozdań przygotowanych przez Zarząd Fundacji, o których mowa w § 24 ust. 6;
2) przeprowadzanie doraźnych kontroli;
3) kierowanie do Rady Fundacji wniosku o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi Fundacji;
4) przedstawienie Radzie Fundacji wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli;
5) składanie Radzie Fundacji rocznego sprawozdania ze swojej działalności.
§ 32
Komisja Rewizyjna Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
1) żądania od członków Zarządu Fundacji oraz pracowników Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności oraz złożenia wyjaśnień dotyczących działalności Fundacji;
2) dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§ 33
- Pracami Komisji Rewizyjnej Fundacji kieruje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały Komisji rewizyjnej zapadają bezwzględną większością głosów.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, zwołuje posiedzenia w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
- W przypadkach nieobecności Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, jego obowiązki przejmuje Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej jest sporządzany protokół.
§ 34
Mandat członka Komisji Rewizyjnej Fundacji wygasa:
1) po upływie kadencji;
2) z chwilą przyjęcia rezygnacji przez Radę Fundacji;
3) z chwilą odwołania członka Komisji Rewizyjnej przez Radę Fundacji;
4) zmiany składu komisji rewizyjnej w trybie § 30 ust 5 statutu
5) z chwilą śmierci członka.
Zmiana Statutu
§ 35
Zmian w statucie Fundacji dokonuje w drodze jednomyślnej uchwały Rada Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora po uprzedniej rekomendacji projektu przez władze statutowe każdego z Fundatorów. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją
§ 36
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 37
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały oraz zgody wszystkich Fundatorów.
Likwidacja Fundacji
§ 38
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku.
- Uchwałę o przedmiocie likwidacji podejmuje Rada w drodze głosowania tajnego, większością co najmniej dwóch trzecich głosów, w obecności wszystkich członków Rady.
- Likwidację przeprowadza ostatni Zarząd, chyba że Rada w uchwale wyznaczy innego likwidatora, któremu w okresie likwidacji przysługują wszelkie uprawnienia Zarządu.
§ 39
Po zakończeniu likwidacji ostatni Zarząd lub likwidator składa sprawozdanie z likwidacji Radzie, a następnie wniosek do sądu o wykreślenie Fundacji z rejestru.
§ 40
- Koszty likwidacji pokrywane są z majątku Fundacji.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
§ 41
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd.